Goodbye

22 december 2019 - Cospicua, Malta

Daar zit ik dan, met 4 Nederlandse meiden die in mijn flat woonde op het vliegveld te wachten tot we kunnen vliegen. Maar eerst ga ik even vertellen hoe mijn laatste week was.

Vanaf maandag begon ik me ein de lijk beter te voelen waar ik natuurlijk heel erg blij mee was. Ik ben na stage rustig gaan netflixen thuis en op tijd gaan slapen zodat ik zeker wist dat ik de volgende dag volledig beter zou zijn. De dinsdag voelde ik me stukke beter dus ging ik gelijk die avond opstap. Ik had in gedachte deze week nog veel te genieten en leuke dingen te gaan doen met de mensen die ik hier heb leren kennen. Dus dinsdagavond ging ik eerst drankjes doen met twee vriendinnen van me (Marjolein en Fleur) omdat Marjolein de volgende dag terug zou gaan naar Nederland. Toen Marjolein en Fleur naar huis gingen, ging ik naar andere vriendinnen en vrienden toe om nog even wat te drinken. We gingen bierpongen wat echt erg grappig was. Uiteindelijk zijn we opstap gegaan en werd het een gezellige avond. Voor sommige was dit de laatste avond dat ze met ons opstap zouden gaan.

De woensdagochtend waren we vrij van stage en ben ik met enkele vriendinnen en vrienden van stage naar Buggiba geweest. We zijn daar wat gaan zitten bij het strand en gaan lunchen. Later op de middag moesten we verzamelen bij een plek omdat we een kerstmis concert hadden met stage. Zoals bijna alles in Malta was het weer net niet goed geregeld en verliep het niet volgens schema. Toch was het een mooie avond geworden. Erna zijn we spontaan met bijna iedereen wat gaan drinken (leerkrachten en stagiaires).

Donderdag was ons afscheidsfeestje op stage en tegelijkertijd ook een kerstmis feestje. We hadden de hele dag kerst muziek opstaan en iedereen had allerlei lekkere dingen meegenomen. Kira (de andere stagiaire van mijn klas / vriendin) en ik hadden chocolaatjes voor de juf en lekkere dingetjes voor de kinderen als bedankje. Van 1 kindje kreeg ik een luchtje en van de klas samen heb ik een mooie kaart met individuele verhaaltjes er op gekregen. Bijna elk kindje schreef hoe lief ik ben, dat ik de beste juffrouw ooit ben, dat ze me gaan missen, dat ik moet blijven of zelfs dat ze met mij mee willen. Natuurlijk kwamen de tranen al gauw. Wat een lieve kinderen zijn dit toch en wat heb ik veel liefde van ze gekregen. De hele dag kwamen ze met me knuffelen. In de avond ben ik sushi gaan eten met de meiden die in mijn flat wonen.

Vrijdag gingen we met de hele school naar de bioscoop. Dit ga je niet geloven maar ze kregen het oprecht voor elkaar om een klas op school te laten en dus te vergeten mee te nemen in de bus naar de bioscoop toe. Eenmaal gearriveerd begon de film ''Adams family''. Er waren ook kinderen bij van 4/5 jaar oud en ik kan je een ding zeggen, dit was geen goeie film voor ze. Vele kleine kinderen begonnen te huilen omdat de film erg eng was voor ze. Weer goed geregeld school. Gelukkig vond mijn klasje de film wel leuk. Op school hebben enkele kinderen mijn nummer gevraagd zodat ze mij konden whatsappen en hebben we nog lekker veel geknuffeld en afscheid genomen. Toen ik thuis was ben ik alles gaan wassen, koffers in gaan pakken en alles gaan regelen voor mijn terugreis. 's Avonds had ik een open bar verjaardagsfeest van een vriend van een vriend van mij. Samen met 2 vriendinnen en 1 vriend zijn we hier naar toe gegaan en hebben we kunnen genieten van vele drankjes. Rond een uurtje of 1 zijn we met z'n alle naar Paceville gegaan en dus opstap gegaan. Jammer genoeg vond ik het daar niet zo heel leuk maar het was een gezellige avond.

En toen was het alweer zaterdag... De laatste dag in Malta. Ik voelde me enorm raar en verdrietig. Ik ben de laatste dingen gaan regelen, mijn kamer gaan poetsen en de laatste spulletjes in de koffer gaan inpakken. In de avond ben ik samen met 2 vriendinnen en 1 vriend gaan uiteten in Mdina en hebben we afscheid genomen. Dit was enorm moeilijk, voor ons allemaal. Jeremy (een begeleider van een downsyndroom kindje uit mijn klas uit Malta), Kira (een andere stagiaire uit mijn klasje uit Duitsland) en Julia (een andere stagiaire uit mijn school uit Duitsland) waren vanaf dag 1 dat we hier allemaal waren dik bevriend geworden. We hebben enorm veel leuke dingen samen gedaan en meegemaakt. Omdat Kira, Julia en ik vandaag zouden gaan vliegen zijn we gaan uiteten en hebben we afscheid genomen. Wij meiden hadden een klein cadeautje voor Jeremy, maar Jeremy had ook iets kleins voor ons. Het was een mooie avond met vele tranen, knuffels en liefde.

Wat ga ik al deze lieve mensen toch enorm missen. Ik heb echt een super leuke tijd hier gehad en ik ben enorm dankbaar voor alles en iedereen daar. Ondertussen zit ik nu op het vliegveld met een verdrietig gevoel omdat ik niet weg wil maar ik ben ook wel weer blij om iedereen weer te zien. Doei Malta, bedankt voor alles.

1. Mama:
    22 december 2019
    Mooi verhaal! Je hebt er een fantastische ervaring met veel mooie herinneringen bij. Dat neemt niemand je meer af...
    Wij zijn in ieder geval blij dat je vandaag thuis komt! Tot straks! 😘
  2. Oma:
    22 december 2019
    Heey Amber, weer een mooi verhaal en wat ben ik ongelooflijk trots op jou,en blij dat je het zo goed naar je zin hebt gehad.
    Dit is een ervaring die ze je nooit meer afpakken en waar je met trots op terug kunt kijken. Aan alles komt een einde ook aan het verblijf in Malta,zo zit het leven nu eenmaal in elkaar! Ik ben blij dat ik je na al die maanden weer snel in mijn armen kan sluiten! Tot morgen!😘
  3. Oma:
    22 december 2019
    Tjonge Amber, wat 'n verhaal! Je hebt het helemaal naar je zin gehad daar en natúúrlijk gaan ze jou daar missen!
    Gelukkig kon je aan alles meedoen de laatste week en was je weer opgeknapt.☺️
    Wat zul jij met veel plezier terugkijken op de afgelopen maanden en dat neemt niemand je meer af! Heel veel ervaring opgedaan ook! Fijn voor je. Nu weer wennen thuis, lekker uitrusten en gelukkig zien we elkaar snel ❤️
  4. Papa:
    24 december 2019