Vriendschap

8 december 2019 - Sliema, Malta

In het begin toen ik naar Malta kwam had ik echt totaal geen behoefte om mensen te leren kennen uit het buitenland. Ik wou vooral vriendschappen creëren met Nederlanders omdat dit ''makkelijker'' is. Op de zomerschool was er een Duits meisje die vroeg of ik een keer wat wou gaan doen met haar, ik zei ja maar we hebben het hier nooit meer over gehad omdat ik dit niet zag zitten.  Ik heb hier niks meer over gezegd alleen maar omdat ik dan Engels moest gaan praten. Natuurlijk is het in het begin lastig, je moet zoeken naar woorden en op dat moment voel je je niet erg op je gemak. Op de zomerschool praatte je eigenlijk niet echt, je deed ook vrij weinig en dus leerde je er helemaal niks van. Dit vond ik wel erg jammer omdat ik hier natuurlijk kwam om dingen te leren maar ook zeker om beter Engels te leren praten.

Toen de school echt startte begon ik meer Engels te praten. Dit omdat je natuurlijk Engels met de kinderen moet praten en met de lerares. De eerste maand heb ik dit nog vrij weinig gedaan en leerde ik ook heel weinig omdat ik weinig taken kreeg van de lerares.  Gelukkig kreeg ik steeds meer vrienden en vriendinnen uit andere landen waardoor ik redelijk vaak Engels moest gaan praten. Zo heb ik via mijn huisgenoot enkele Arabische jongens leren kennen waarmee we een vriendengroep vormden. We gingen vaak samen uit of naar het strand. Ik vond het steeds minder erg om Engels te praten en begon ook steeds meer te praten.

Ik kwam ook steeds meer in contact met de stagiaires op mijn stage. Niet alleen Nederlanders maar ook Duitsers, Maltezers en Turksen. We gingen steeds vaker met elkaar om binnen en buiten werktijd en werden zo ook een vriendengroep. Ik ben enorm blij dat ik ze heb mogen leren kennen. Mijn Engels is zeker niet hop en top maar ik voel me wel al ietsje meer zekerder van mijn zaak wanneer ik Engels praat. Ondanks dat ik nog vaak gecorrigeerd word, vind ik het erg leuk om Engels te praten en om mensen te leren kennen uit andere landen.

Ik weet dan ook nu dat ik zeker nog beter Engels wil gaan leren praten en hopelijk een Engelse taalcursus in het buitenland kan gaan doen.

1. Papa:
    8 december 2019
    Very well, see you in 2 weeks.
  2. Mama:
    8 december 2019
    Ik weet dat je heel veel nieuwe mensen hebt leren kennen, had niet anders bij jou verwacht! En je Engels zal ook echt een stuk vooruit gegaan zijn. Nog even en dan kun je weer veel Nederlands praten, terug in je vertrouwde, koude kikkerlandje. Dat zal allemaal weer wennen zijn. Geniet nog even van het lekkere weer en heb nog maar veel lol met je nieuwe vrienden! Tot gauw! Knuffel van mama xxx
  3. Oma:
    Hoi Amber,
    Wat weer een leuk verhaal via je reisblog heb ik ontvangen..Wederom om weer trots op te zijn..
    Fijn dat je al beter Engels kan praten al moeten ze je ook nog mee en dan corrigeren,daar leer je alleen maar van..
    Leuk dat Sint en Piet ook nog langs waren gekomen,zal vast wel gezellig zijn geweest..

Geniet nog van de laatste dagen daar in Malta!!
    Groetjes van oma😘
  4. Oma:
    Lieve Amber,
    Nou, als ik het zo lees ben je héél goed bezig de laatste tijd! Dat je veel vrienden zou maken verwachtte ik wel. Goed van je dat je zoveel Engels spreekt, kan geen kwaad als je het fout zegt, daar leer je alleen maar van.
    Gelukkig is de Sint ook nog bij jullie langs geweest zag ik.
    Nog even genieten van alles op Malta en dan zit het er alweer op voor je, nog veel plezier en dikke 💋
  5. Mart Petit:
    9 december 2019
    Hoy Amber,

Na het lezen van dit verhaal ben ik blij dat je veel buitenlandse vrienden hebt gemaakt.
    Daardoor heb je ook mooi je Engels op kunnen pakken.
    Geniet nog maar van de laatste dagen. Groetjes Opa xx