Verantwoordelijkheden

11 november 2019 - San Giljan, Malta

Ik ben iemand die het belangrijk vind dat sommigen dingen gedaan worden en overzichtelijk zijn. Zo vind ik het belangrijk dat we een poetslijst hebben en de taken goed verdelen. Ook vind ik het belangrijk dat als we dingen gezamenlijk gebruiken, iedereen hiervoor betaald. Als je bij de foto's kijkt zie je 2 foto's met lijstjes. 1 met de poetslijst en 1 met een lijst met wat iedereen gekocht heeft. Ik heb deze lijstjes gemaakt zodat iedereen mee helpt aan het huishouden en de producten koopt die we gezamenlijk gebruiken.

Ik vind de schoonmaaklijst erg handig omdat iedereen dan iets poetst en het appartement schoon blijft. Ik denk dat dit een slimme zet was om te doen. Zo krijgen we geen conflicten en heeft iedereen elke week een taak.

Tot nu toe heb ik de lijstjes elke maand opnieuw gemaakt zodat het er weer overzichtelijk uitziet. Zeker als het lijstje vol staat met producten die er gekocht moeten worden of gekocht zijn, is het fijn om weer met een leeg blaadje te beginnen. Je ziet zo ook wie er vaak iets koopt en wie niet. In dit geval ben ik diegene die het meeste producten koopt voor ons allen. Ik heb daarom ook nu besloten even niks meer te kopen.

Dit zijn niet de enige verantwoordelijkheden die we hebben. Elk huis of appartement heeft 3 prullenbakken. De mixed, plastic/paper en organic. We scheiden dus alle plastic/papier, het eten en de overige producten. Er is een schema met wanneer je welke zakken moet buiten zetten. Doe je dit op een andere dag, kan je een boete krijgen. Degene die als eerste het huis verlaat 's ochtends neemt de zakken mee.

Heb je iets gebruikt qua bestek of heb je gekookt, dan zorg je zelf ervoor dat je meteen afwast en bijvoorbeeld de keuken of eettafel schoonmaakt na gebruik. Zo houden we alles schoon. Jammer genoeg merk ik dat ik de enige ben die dit grondig doet.

Voor de rest doet iedereen zijn eigen was (of je moet dit samen willen doen), dit geld ook voor het beddengoed. Je koopt je eigen wasmiddel.

Ook de boodschappen koopt iedereen voor zichzelf, af en toe doe ik samen met een huisgenootje maar ik koop voornamelijk de producten alleen voor mezelf. Ik heb mijn eigen kastjes in de keuken en mijn eigen deel in de koelkast en de vriezer.

Dit zijn de verantwoordelijkheden voor jezelf en de rest. Voor mezelf heb ik nog meer lijstjes gemaakt om een overzicht te krijgen over hoeveel ik uitgeef, hoeveel geld ik binnen krijg, wat ik wil doen/zien qua activiteiten en plekken etc. Zoals ik al hierboven zei vind ik het belangrijk om dingen op een rijtje te hebben. Ik heb in een word document en een notitie document op mijn telefoon een tabel over wat ik binnen krijg qua geld, wat ik uitgeef maandelijks en wat ik maximaal mag uitgeven aan boodschappen en uitjes. Dit houd ik wekelijks bij. De eerste twee maanden heb ik meer uitgegeven dan mocht waardoor ik deze andere twee maanden minder mag/kan uitgeven. Hier kies ik dan zelf voor en houd ik me ook aan. Ik wil proberen al mijn spaargeld te bewaren voor in Nederland. In me telefoon heb ik een notitie met alle dingen die ik wilde doen en zien hier in Malta. Op dit moment heb ik echt alles al gezien en gedaan wat ik wou op 2 baaien na. Het is geen lekker weer meer dus deze twee dingen zal ik waarschijnlijk niet meer gaan doen/zien maar dat is niet erg.

Ik houd ervan om lijstjes te maken en dingen overzichtelijk te houden. Niet alleen hier in Malta maar overal (ook thuis). Dit maakt het voor mij overzichtelijk en dit maakt mij ook nog eens verantwoordelijk. Nu ik op mezelf woon moet ik dus al het geld goed bijhouden wat mij nog zelfstandiger maakt. Ik leer er al met al veel van.

1. Oma:
    11 november 2019
    Leuk om te lezen hoe je het allemaal regelt en in de gaten houdt.
    Nu het slechter weer is zal je idd niét zoveel meer buiten zien, maar je schrijft zelf al dat je bijna alles gedaan/gezien hebt, dus dat is dan niet erg.
    Veel sukses nog met alles, xxx
  2. Mart Petit:
    Hoi Amber,
    Leuk om te lezen en te zien dat het in Malta goed gaat.
    Dat je daardoor nu minder aan moet gaan doen daar leer je van.
  3. Oma:
    Hoi Amber,
    Leuk dat we via de reisblog mee kunnen genieten van je tijd daar in Malta.
    Fijn dat het goed gaat en dat je al veel genoten hebt van je verblijf daar.
    Dat je daardoor nu iets minder kan doen daar leer je alleen maar van.
    Ik ben trots op je, en wens je nog veel succes met je verdere verblijf daar in Malta.
    Groetjes en een dikke knuffel van oma xx
    Ook nog een knuffel van opa xx
  4. Papa:
    Goed bezig Amber.
    Ga je thuis ook weer lijstjes maken?
    Xxx
  5. Mama:
    11 november 2019
    Trots zijn we inderdaad! Goed bezig! Geniet nog maar even, voor je het weet is het voorbij.... Dikke knuffel xxx